CLARIN – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Forside > CLARIN

CLARIN

CLARIN står for 'Common Language Resources and Technology Infrastructure'. Det er en database, hvor humanistiske forskere kan finde empiri i form af skrevne og optagede tekster. Læs mere om CLARIN.

Snak på video

Sprogforandringscenteret har deltaget i projektet. Vi har indsamlet data på to skoler i København. De indsamlede data er bl.a. videooptagelser af elever. Der er både optagelser af eleverne, hvor de interviewes individuelt, og andre, hvor de optages i gruppesamtaler. Her taler eleverne om billeder af begivenheder fra dette årtusinde. Der er bl.a. billeder af Obamas indsættelse, Cop15, rydningen af ungdomshuset og Michael Jacksons begravelse.

Virkelighedens samtaler

Med disse optagelser af samtaler får vi et indblik i talesprogets forunderlige verden. Vi kan øge vores forståelse af sprog, på samspil i grupper og den dynamik og struktur, som driver talen. Undersøg hvordan eleverne lytter til hinanden, hvordan deres kropssprog ændrer sig afhængigt af samtalen, deres mimik og alt andet, som linsen har fanget. Med disse videoer er samtale ikke bare en tekst på et stykke papir, men et indblik i den verden af talesprog, som vi er en del af hver eneste dag. 

Find din indre forsker

Grib chancen for at arbejde med forskningsmaterialet. Har du en idé til en opgave, og mangler du et sted at undersøge dine ideer, så kan du få hjælp her på siden. Du kan f.eks. kigge på hvordan talesproget adskiller sig fra skriftsprog, hvordan unge mennesker taler, hvordan man argumenterer, hvordan en samtale er bygget op, eller noget helt andet. Find inspiration i idebanken eller temaerne .



Se flere optagelser

Ungdomssprog

Da videoerne er med unge mennesker, så er ungdomssprog et oplagt emne. Brug videoerne som empiri til dit sprogprojekt. Du kan f.eks. gribe det an på denne måde:

1. Se videoen igennem og noter alt, hvad der gør sproget til ungdomssprog.

2. Kig dine noter igennem, og se om du kan inddele dine observationer i kasser, såsom låneord, udtale, kropssprog, emner i samtale osv.

3. Kan du forklare, hvorfor unge taler, som de gør? Hvad inspirerer f.eks. de unges sprog, og hvordan kan man se det i dine observationer?

4. Se om du kan finde kritik af ungdomssprog i bøger, eller i debatter på nettet. Hvad kritiseres sproget typisk for? Og hvordan stemmer kritikken overens med dine observationer?